Dansmethode voor jongens

Changing boys dance one step at a time....

Changing boys dance one step at a time....

Open Book
Keyboard
MacBook
Crocus
Blueberries
Light Bulb
Reed
Opstap-les

Duur: Hele 1e jaar bij 1 uur trainen per week
Notitie: De opstap-les is bedoeld om de leerlingen te laten wennen aan de werkwijze en het werk ethiek bij Boys Action. Wil je als docent toekomen aan de tijdsindeling die vermeld staat in het curriculum moet je tijdens de eerste drie maanden van de opstap-les alle onderdelen in zijn eenvoudigste vorm bij de jongens installeren. Vanaf de eerste les moeten de jongens voorbereid worden dat het gaat om trainen d.w.z. wekelijkse herhalingen van alle onderdelen. Natuurlijk zijn er uitstapjes naar ‘fun’ onderdelen om de motivatie erin te houden, maar omdat alles in het begin nieuw en ‘fun’ is hoef je geen uitstapjes te maken. Uitstapjes kunnen alleen als de jongens zelf weten wat er gaat komen. Zodra iedereen weet wat de lesstof inhoud dan pas komt er tijd en mogelijkheden voor uitstapjes en ruimte om even stil te staan voor correcties.

1. Presentie en eventuele mededelingen.
Duur: 2 min
De docent zit het liefst hoger dan de leerlingen. De leerlingen zitten in een halve kring in kleermakerszit. Zorg dat zij met hun torso goed geplaatst zitten met geen spanning in schouders en armen.

2. Buiging.
Duur: 2 min
De leerlingen nemen plaats op de achterste lijn van de zaal en spreiden zich uit. De docent doet eerst de ogen test(spelenderwijs) en neemt dan op een afstand plaats voor de leerlingen. De leerlingen buigen 1 voor 1 van een kant naar de andere kant. Vooral opletten dat zij strak voor zich uit blijven kijken.

3. Warming-up.
Duur: 10-15 min
Notitie: om het gevoel van frasering bij de jongens te installeren klap altijd volledige fraseringen. eis een freeze (minstens 4 tellen)na elke pas. Wissel ook de richting van de kring.

Joggen: Joggen op klappen in verschillende tempi, normaal(8x8), triolen(dribbelen, 4x8) en half tempo(sprong, 4x8). Herhaal 4 keer.
Knieën heffen: Knieën heffen en met gestrekte armen erop slaan(8x8). Stimuleer geplaatste schouders en hoofd.
Hielen Slaan: Eenvoudig hielen slaan zonder grote arm zwaai(zoals de jongens het in de video bij module1demonstreren). Stimuleer tijdens de oefening geplaatste schouders en hoofd i.a.w. niet laten bukken om bij de hielen te komen.
Kruispas R en L: Gewoon laten doen ongeacht of een paar het kan of niet. Geen aandacht geven aan voor of achter beginnen(tips voor docenten nr 11). Wel met het lijf gericht op het midden van de kring.
Aansluit pas: Eerst rechtsom en linksom de pas in de benen(ritmisch) laten doen, dan pas met de armzwaai. Let op tips voor docenten nr 12. Klappen of roepen in triolen 4x8.
Liezen oprekken: In kringvorm 8-8-4-4-2-2-1-1-1-1 alleen naar achter.

4. Plaatsindeling.
Duur: 2 min
De leerlingen nemen weer plaats op de achterste rij waar ze ook de buiging deden. Je deelt de leerlingen in volgens de 1, 2, 3 methode (afhankelijk van het aantal leerlingen en de grootte van de zaal). Leerling 1 neemt voor plaats, leerling 2 neemt in het midden plaats etc.

5. Technische oefening 1 + 2
Duur: 10 min
Notitie: Iedere leerling blijft op zijn aangewezen plaats. De docent moet wel de oefening precies kunnen uitvoeren.

Ga voor de groep zitten en doe de oefening in spiegelbeeld met hun mee. Het is aanbevolen om eerst een kleine spel te doen om te kijken of ze spiegelbeeld begrijpen. Gaande wijs kan je ze tot het punt brengen dat zij een globale overzicht van de oefening hebben en kan jij beginnen met specifieke aanwijzingen en fysieke correcties.

6. Basis breakdance en acrobatiek.
Duur: 10 min
Dit is een zogenaamd uitstapje. Begin met de kraai, koffiemolen, een-oor freeze, knee spin, kaars, kopstand en snake achteruit zie video module 1. Je begint klassikaal om de eerste 2 elementen aan te leren en daarna laat je het vrijer worden en kunnen zij zelf kiezen wat zij zelf willen oefenen. Je moet wel zorgen dat t.z.t. alle voorgenoemde elementen klassikaal geoefend worden en dat zij daarna hun eigen elementen gaan oefenen. Let wel op de tijd.

7. Plaatsindeling voor basispassen.
Duur: 1 min
Laat de rijen indikken naar de zijkant van de zaal.

8. Basispassen.
Duur: 10 min
Notitie: Bekijk de video’s bij module 1 en realiseer je dat dat de resultaat van 3 seizoenen is. Aangeven wanneer de volgende rijtje in moet vallen.
Marcheren
Stuiterballen
Tornado draaien
Crazy Legs
Russische kicks
Skate sprong(Air)
5 posities oefenen voor bij de sliding
Sliding en 5 posities

9. Springtechniek.
Notitie: Nog niet hiermee beginnen totdat je controle krijgt over je tijdsindeling. Over het algemeen pas in de tweede jaar.

10. Battle.
Notitie: De battle is afkomstig vanuit het Break Dance. Boys Action gebruikt de battle om de bewegingsdrang van iedere leerling aan bod te laten komen. Het is een uitstekend moment waarbij de jongens zich uit kunnen leven, eigen combinaties van bekende en eigen bewegingen kunnen verzinnen en vooral durven op te treden. Tijdens de opstap les, module 1 en 1.1, wordt de battle aangestuurd door de docent. Kijk naar ‘tips voor docenten’ nr 23.
Het belang van de battle
  • Vergelijkbaar met een trainingswedstrijd aan het einde van een voetbaltraining.
    ⁃ Verhoogt hun 'performance' drang.
    ⁃ Twee afzonderlijke activa tijdens de battle, van techniek wordt je bekwaam, van de battle wordt je behendig.
    ⁃ Zonder de jongens te leren wat improvisatie is, wordt er tijdens de battle voortdurend geïmproviseerd.
    ⁃ Hoewel de jongere jongens een beperkt hoeveelheid bewegingsmateriaal hebben is het toch nog ruim voldoende om een battle aan te gaan.
    ⁃ Naarmate ze ouder worden vragen wij dat zij unieker worden in wat zij doen.
    ⁃ Naast de prestaties, behendigheid en improvisatie worden hun sociale vaardigheden ook tijdens de battle ontwikkeld.
    ⁃ Respect, waardering, teleurstelling en team building komen allemaal aan bod tijdens de battle.

11. Afsluiting.
Sluit af met een of ander kracht element bv. voeten op de barre en zijwaarts lopen in handstand tot de andere kant. Ga nu terug naar de plaats waar je presentie genomen heb en geef de leerlingen een hand en maakt oog contact als afscheid. Hier geen hi 5’s . Gewoon om weer de hiërarchie te herstellen. Hi 5’s kunnen wel tijdens de les om extra motivatie te stimuleren etc.